O potędze reklamy telewizyjnej
Czasami reklamy telewizyjne przelatują przez naszą zbiorową świadomość i zostają zapomniane. Innym razem stają się częścią naszego leksykonu kultury i zdobywają trwałe miejsce w naszej pamięci. Weźmy na przykład reklamę Old Spice. W reklamach dezodorantu pojawił się aktor z nagą klatką piersiową, Isaiah Mustafa, który przesuwał niemal każdy wyobrażalny męski stereotyp. W czymś, co wydawało się serią okładek z romansów w miękkiej oprawie, Mustafa powiedział kobietom, że nawet jeśli ich mężczyźni nie mogą wyglądać jak on, mogą pachnieć tak jak on – jeśli użyją dezodorantu, którego nazwa po polsku brzmi: „Stara Przyprawa”.
Reklama stała się popularna, przyciągnęła wpływowych celebrytów i zaowocowała opiniami fanów z całego świata. Ponadto Mustafa nagrał ponad 200 filmów, odpowiadając na pytania fanów wkrótce po emisji reklam. W wyniku tej sprytnej reklamy sprzedaż Old Spice Body Wash wzrosła ponad dwukrotnie. Okazuje się, że świetny spot telewizyjny może zmienić markę.
Czym jest ten krótki spot i co za nim stoi?
W swojej najbardziej podstawowej formie reklama telewizyjna jest formą reklamy, która promuje towary, usługi, produkty, organizacje lub pomysły. Reklamy telewizyjne mogą trwać od 3 minut do 60, 45, 30, 15 lub 10 sekund. Jednak większość reklam telewizyjnych ma długość 30 sekund.
Chociaż 30-sekundowa reklama może nie potrwać długo, jest kulminacją miesięcy produkcji. Zasadniczo produkcja reklam telewizyjnych rozpoczyna się od spotkania reklamodawcy z agencją kreatywną, zatrudnioną do produkcji reklamy, chociaż niektórzy reklamodawcy skorzystają również z wewnętrznych zespołów produkcyjnych w lokalnych stacjach telewizyjnych.
Produkcja reklamy telewizyjnej może wymagać dziesiątek kroków, ale niektóre z najważniejszych aspektów mają miejsce na długo przed faktycznym nakręceniem reklamy. Koncepcja jest mapowana, skryptowana, a następnie ilustrowana na storyboardach, które szczegółowo opisują rozwój reklamy. Po zatwierdzeniu scenorysu, zostaną zatrudnieni aktorzy lub inny osoby o innych umiejętnościach, w zależności od tego, czy reklama zawiera żywą akcję, czy animację.
Tworzenie tego typu komunikatów telewizyjnych wymaga niebywałego zaangażowania
Jak można się już domyślić, produkcja reklamy telewizyjnej to sport zespołowy. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli chodzi o kręcenie reklamy. To przedsięwzięcie wymaga ekipy ludzi o specjalistycznych umiejętnościach, od operatora kamery po scenografa, wszystkich pracujących nad wspólnym celem. Typowy zespół składa się z reżysera (czasami nazywanego producentem), asystentów produkcji, wizażystów, dyrektorów artystycznych, scenografów, reżyserów fotograficznych, operatorów aparatów fotograficznych, mikserów audio, uchwytów i gafferów.
Po nakręceniu reklama trafi do postprodukcji, gdzie zostanie zredagowana i przygotowana do dystrybucji. Na każdym etapie procesu istnieje ryzyko, że pomysł lub jego realizacja upadnie. Produkcja reklamy telewizyjnej wymaga ogromnej uwagi na szczegóły, bez względu na scenę.