Różnica wieku między pracownikami jednej firmy może sięgać nawet 30 lat. W jednym miejscu pracy spotykają się dzisiaj nawet trzy pokolenia: X, Y, Z. Te generacje różni wszystko, a łączysz ich Ty – wspólny szef. Zdarza się, że Twoje metody doboru kandydatów do pracy okazują się błędne? A może masz problem z komunikacją z niektórymi podwładnymi? Aby móc efektywnie zarządzać tak zróżnicowaną grupą osób, musisz ich poznać, nauczyć się skutecznej komunikacji i efektywnej motywacji.
Zarządzanie różnorodnością pokoleniową – na czym polega szkolenie?
We współczesnym zarządzaniu zasobami ludzkimi skostniałe metody przestają działać. Tak zróżnicowana grupa pracowników wymaga od menadżera zmiany postawy. Otwartość na ludzi i elastyczność metod – to dwa kluczowe aspekty bycia liderem trzech pokoleń. Aby móc nauczyć się świeżego podejścia i wcielić je w życie, najpierw trzeba poznać ludzi, z którymi pracujemy. Dlatego każde takie szkolenie zaczyna się od charakterystyki pokoleń X,Y, Z.
- Pokolenie X – urodzeni w latach 1965-1980, dorastali w czasach PRL.
- Pokolenie Y – przyszło na świat między 1981 a 1994 rokiem. Wchodzili w dorosłość w totalnie innej rzeczywistości, naznaczonej przede wszystkim powszechnym dostępem do Internetu.
- Pokolenie Z, które ma dzisiaj mniej niż 26 lat i na rynku pracy stawia dopiero pierwsze kroki.
Najważniejsza dla szefa musi być świadomość, że każde z tych pokoleń ma inne wyobrażenie o pracy. Czego innego oczekują od pracodawcy i inne wartości sprawiają, że chcą związać się z nim na dłużej. Każda z tych generacji wyróżnia się odmienną motywacją. Rynek pracy jest dzisiaj dużo bardziej dynamiczny niż kilka lat temu i to także znak zmiany pokoleniowej. Młodzi ludzie nie pragną etatu i 8 godzin za biurkiem. Elastyczne godziny pracy, praca zdalna, freelancing – to dla wielu osób najbardziej pożądany sposób zarabiania.
Różnorodność pokoleniowa – korzyści i zagrożenia
Różnorodność pokoleniowa niesie ze sobą zarówno zagrożenia, jak i realne korzyści. Na szczęście tych drugich jest znacznie więcej. Konflikty międzygeneracyjne to codzienność – przełożony musi im zapobiegać i je łagodzić. Aby wykorzystać cały potencjał trzech pokoleń, trzeba rozdzielać zadania i motywować w harmonii z mentalnością pokoleniową.
Na koniec to co najważniejsze czyli trening. Szef musi nauczyć się komunikować z pokoleniami X,Y, Z w taki sposób, aby być wysłuchanym i zrozumianym. Dlatego powinien wiedzieć, jakie style komunikacji występują wśród trzech generacji. Uczestnik szkolenia musi zmienić swój styl mówienia. Poćwiczy także dopasowanie do rozmówcy.
Co daje takie szkolenie? Pozwoli Ci wykorzystać 100% potencjału drzemiącego w przedstawicielach pokoleń X,Y,Z a to przełoży się na realne zyski i poprawi atmosferę w pracy.